Will it make the boat go faster?

Jan Erik Kjerpeseth 23. mai 2018 Lesetid ca: 3 min

Hvordan kan vi sikre at vi bruker vår tid og våre ressurser på det som virkelig bidrar til fremdrift, utvikling og resultater for våre organisasjoner?

Det viktige spørsmålet.

Før sommer-OL i Sydney i 2000, hadde det britiske landslaget i roing ikke vunnet et eneste OL-gull siden 1912. Men i Sydney snudde roerne trenden etter årelang, målrettet jobbing. Da laget rodde inn til gull i Sydney, var det ingen andre enn dem selv som hadde hatt troen på at de faktisk kunne klare det.

Hvordan klarte de det? Jo, hele laget forpliktet seg til å stille seg selv ett eneste, enkelt spørsmål når de skulle gjøre prioriteringer i hverdagen:

WILL IT MAKE THE BOAT GO FASTER?

Så enkelt og så vanskelig.

De innså at hvis de fortsatte å gjøre ting på samme måte som før, ville de fortsatt få de samme resultatene. Nå ble alle små og store avgjørelser tatt på bakgrunn av dette ene spørsmålet: Vil det få båten til å gå fortere?

Før de forberedte en treningsøkt, før de gikk ut for å ta en øl på puben, spurte de seg selv: Will it make the boat go faster? Hvis ikke, lot de være å gjøre det.

Tesla må øke tempoet.

For et par uker siden skrev Elon Musk et brev til sine ansatte. Et brev som har fasinert mange, og er bredt omtalt og sirkulert i pressen og sosiale medier. Brevet minner meg om historien om de britiske roerne, som senere er blitt bok og metode.

Bakgrunnen for brevet er at Tesla har dårlig tid, og trenger raskt å nå produksjonsmålet på 6000 Model3 pr uke. Tesla trenger å få båten opp i fart. Alt som ikke bidrar til økt fart skal prioriteres bort:

«Walk out of a meeting or drop off a call as soon as it is obvious you aren’t adding value. It is not rude to leave, it is rude to make someone stay and waste their time.”

«Don’t use acronyms or nonsense words for objects, software or processes at Tesla. In general, anything that requires an explanation inhibits communication. We don’t want people to have to memorize a glossary just to function at Tesla.»

“Communication should travel via the shortest path necessary to get the job done, not through the “chain of command”.

I brevet ber han egentlig sine ansatte om å kontinuerlig stille seg spørsmålet: Vil dette bidra til at vi når vårt mål om produksjon av 6000 utgaver av Model 3 i uken?

Dersom svaret er nei, skal du heller ikke bruke tid på det.

Hva om Elon Musk drev en bank?

Hvilket spørsmål ville Musk ha bedt alle ansatte i bank stille seg om dagen? Jeg er overbevist om at hans sentrale spørsmål ville handlet om kundeopplevelse.

Med nye rammebetingelser og endret kundeadferd vil spillereglene endre seg fundamentalt i årene som kommer. Kjernen i disse endringene er at kombinasjonen av deregulering og ny teknologi vil gi en helt annen kundemobilitet.

Økt kundemobilitet vil videre føre til at det blir helt avgjørende å levere høy kundetilfredshet gjennom smidige og enkle kundeopplevelser.

Kundens forventninger til digitale kundeopplevelser øker i raskt tempo, fordi de globale gigantene setter standarden. Vipps-sjef Rune Garborg sa det så presist i podcasten Preik for en tid tilbake:

«Nesten enkelt nok, kommer ikke til å være godt nok».

Så hva er spørsmålet?

Jeg er derfor rimelig sikker på at spørsmålet vi prøver å stille oss så ofte som mulig i Sparebanken Vest om dagen er det rette:

Gjør dette kundene våre mer fornøyde?

Will it make the boat go faster?

Dersom svaret ikke er et tydelig JA.

Ja, da skal du mest sannsynlig ikke bruke tid på det.