I møte med uforutsigbarhet og slagkraftige motstandere
Jan Erik Kjerpeseth 7. april 2020 Lesetid ca: 3 min
Mike Tysons mot Evander Holyfield i 1996 var en av historiens mest omtalte boksekamper. Holyfield var en smart og tålmodig bokser, og impulsive Tyson måtte stadig svare for hvordan han hadde tenkt å slå en så strategisk smart motstander. Lei maset om Holyfields “store plan”, svarte Tyson:
“Everybody Has a Plan Until They Get Punched in the Face”
Poengløse planer?
Koronaviruset har på rekordtid slått ut en hel verdensøkonomi. Bedrifter over hele verden er nede for telling, og alle planer, prognoser og spilleregler virker – i beste fall – til å være satt i karantene.
Tysons sitat er i det siste flittig brukt av ledere, kommentatorer og politikere. En av dem er Donald Trump. Han bruker det til å hovere over strategier og planers begrensede verdi i en situasjon som denne. Det er ikke overraskende. Trumps aversjon mot planlegging har vært en rød tråd i hans presidentskap:
“Plans are pointless. We’ve just gotta fight every day and that’s how we win.”
Men meningen med Mike Tysons sitat er etter min mening ikke at strategier og planer er verdiløse, men at de færreste klarer å følge dem når det virkelig gjelder.
Disiplin og fleksibilitet
Mange tenker at valget nå enten står mellom å holde på eksisterende strategi eller å tilpasse seg den ekstraordinære situasjonen. Kunsten er å klare begge deler.
Man må justere tiltakene, men bevare kjernestrategien. En god plan er forankret i bedriftens unike kompetanse- og konkurransefortrinn. Sparebanken Vests verdiforslag er like aktuelt i dag som i går. Vi skal skille oss vesentlig fra våre konkurrenter på 3 områder:
- En personlig signatur i møte med dyktige rådgivere
- Et regionalt forankret samfunnsengasjement
- Digitale brukeropplevelser i Norgestoppen
De 4 strategiske forutsetningene som ligger til grunn for å lykkes med dette er:
- Lav kompleksitet i vår forretningsmodell (kun gjøre det vi kan bli best på)
- En konservativ lånebok (lav risiko)
- Et av Norges sterkeste in-house økosystem på IT-utvikling
- Sterk satsning på lederutvikling og utvikling av en tydelig organisasjonskultur
Jeg mener det viktigste i lederrollen er å angi tydelig retning, og å videreutvikle de folkene du har med deg på ferden. Men i krevende tider blir man fort fanget opp i kortsiktig dag-til-dag-tenkning, samtidig som organisasjonen har mer behov for retning og ledelse enn noen gang.
I Sparebanken Vest tenker vi at det nå er særlig viktig å holde fast ved vårt strategiske fundament. Krisen er en enorm utfordring, men samtidig også en mulighet til å ta en enda tydeligere posisjon. Jeg er trygg på at vårt verdiforslag og strategisk fundament står seg godt i dag, og vil stå seg godt i morgen. Alt er ikke forandret, selv om verden er blitt en annen. Det er det viktig å minne seg selv og organisasjonen på i tider som dette.
Noen som husker hvordan det gikk i boksekampen i 1996?
For mange er Mike Tyson tidenes beste bokser. 20 år gammel ble han tidenes yngste tungvektsmester, en rekord som fremdeles står. Kampen i 1996 var det likevel Evander Holyfield som vant – tross dårlige odds (15/2) og pessimistiske spådommer.
Men Holyfield hadde neppe vunnet om han fulgte planen slavisk – ikke mot en så uforutsigbar bokser som Tyson. Enkelte ting kan du rett og slett ikke planlegge for, for eksempel at motstanderen biter av deg halve øret.
Det er vanskelig å forstille seg hva som kreves av standhaftighet, disiplin, styrke og utholdenhet for å holde unna mot en motstander som Mike Tyson. Og Holyfields «store plan» var neppe den viktigste forklaringen, derimot tror jeg de tusenvis av timene med planlegging var avgjørende. Det gir selvtillit å vite at du er ekstremt godt forberedt. Og det trengs for å stole på egen strategi og egne ferdigheter når det virkelig smeller.